Scenariusz lekcji z fizyki zwykorzystaniem pracy w grupach SCENARIUSZ LEKCJI Z FIZYKI
Temat: NA CZYM POLEGA MIESZANIE SIĘ RÓŻNYCH SUBSTANCJI?
Cele: Uczeń wie: -co to jest mieszanina jednorodna i niejednorodna, -co to jest zawiesina i emulsja, -co to jest hipoteza, -że materia zbudowana jest z drobin różnej wielkości, -co to jest atom, cząsteczka, pierwiastek chemiczny, związek chemiczny, -na czym polega mieszanie się różnych substancji.
Uczeń potrafi: -odróżnić ciecz jednorodną, ciecz niejednorodną, emulsję, zawiesinę, -na podstawie drobinowej budowy materii wyjaśnić na czym polega mieszanie się różnych substancji, -zademonstrować doświadczenie modelowe przedstawiające zjawisko mieszania się cieczy, -podać przykłady wykorzystania mieszania się cieczy w przyrodzie.
Cele wychowawcze: -rozwijanie spostrzegawczości, -wdrażanie do głośnego i swobodnego wyrażania myśli.
Metody: -praca w grupach, -burza mózgów, -pogadanka.
Środki dydaktyczne: -ciecze (woda, olej, denaturat, sok), groch, kasza, kreda, menzurki, naczynia szklane.
PRZEBIEG LEKCJI:
Część wstępna: 1.Czynności organizacyjne. 2.Sprawdzenie pracy domowej. 3.Przypomnienie wiadomości na temat właściwości ciał stałych i cieczy i gazów. 4.Podanie tematu i celów lekcji. 5.Pogadanka z uczniami na temat, jak zbudowana jest materia.
Część realizacyjna: 6.Wprowadzenie ( lub przypomnienie z lekcji chemii) pojęcia atomu, cząsteczki, pierwiastka chemicznego i związku chemicznego 7.Podział klasy na grupy. 8.Praca uczniów w grupach – doświadczenie 1. 9.Prezentowanie przez grupy wyników doświadczenia. 10.Wprowadzenie pojęcia mieszanina jednorodna (roztwór), niejednorodna, (zawiesina, emulsja). 11.Praca uczniów w grupach – doświadczenie 2. 12.Prezentacja wyników doświadczenia. 13.Wykonanie doświadczenia modelowego w grupach. 14.Na podstawie doświadczenia modelowego wyjaśnienie na czym polega mieszanie się różnych substancji.
Część podsumowująca: 15.Podsumowanie przez uczniów nowo poznanych wiadomości. 16.Wyszukiwanie w przyrodzie przykładów wykorzystania mieszania się substancji - burza mózgów. 17.Zapis najważniejszych wiadomości do zeszytu 18.Zadanie pracy domowej. -Które z poniższych substancji są pierwiastkami, a które związkami chemicznymi? (tlenek żelaza, kwas octowy, tlen, złoto, woda, azot, tlenek wodoru, żelazo, rtęć). -Jak powstaje roztwór?
Karta pracy – Mieszanie się cieczy. Podczas wykonywania doświadczeń pamiętaj o przepisach BHP.
Doświadczenie 1 Pomoce: probówki, woda, denaturat, olej, kreda. 1.Do probówki z wodą nalej denaturatu i wymieszaj. 2.Do probówki z wodą nalej oleju i wymieszaj. 3.Do naczynia z wodą pokrusz kredę. Wyniki obserwacji:
Doświadczenie 2. Pomoce: dwie menzurki, woda, denaturat. 1.Do jednej menzurki wlej 50 cm3 wody, a do drugiej tyle samo denaturatu. 2.Przelej wodę do denaturatu i zamieszaj. 3.Zmierz objętość roztworu. Wyniki obserwacji:
Doświadczenie 3 - doświadczenie modelowe. Pomoce: dwie zlewki, kasza, groch. 1.Do słoika napełnionego do połowy grochem dosyp kaszy. Zaznacz poziom grochu z kaszą. 2.Zakręć słoik i wstrząśnij nim kilkakrotnie. Zaznacz poziom, do którego sięga mieszanina grochu z kaszą. Wyniki obserwacji:
Opracowała: Elżbieta Jankowska
|